Bredband, IP-TV, Bredbandstelefoni

TV, bredband och bredbandstelefoni tillhör din lägenhet via kollektivt avtal med Telia.

När du flyttar in behöver du aktivera abonnemanget i ditt namn hos Telia. Detta gör du via telia.se/aktivera eller genom att ringa till Telia på 020-20 20 70.
Ha ditt lägenhetsnummer till hands.

Telia lägger då upp ett konto för dig och kommer i samband med detta ge dig nya TV-koder till digitalboxen. Dessa koder är personliga och behöver anges i boxen för att få tillgång till TV-utbudet. Du kommer även kunna administrera dina tjänster på egen hand via Mitt Telia och t.ex beställa extra TV-kanaler.

Vid eventuell flytt behöver du meddela även detta till Telia. Det är ingen uppsägningstid.



UTRUSTNING: 

Till lägenheten hör en vit gateway för internet, en svart digitalbox för IP-TV inklusive fjärrkontroll samt tillhörande kablage. Allt detta ska lämnas kvar vid flytt. 



BREDBAND:

I föreningens avtal ingår bredband 1000Mbit via fiber. 

På undersidan av din gateway finns uppgifter för lägenhetens trådlösa nätverk. Dessa behöver anges i din dator, smart-TV eller mobila enhet för att få åtkomst. 

I ditt nätverksskåp finns en kopplingspanel för att kunna koppla kabelbundet internet till de olika uttagen i lägenheten. Dessa uttag används även för att koppla ihop din digitalbox vid TV’n eller telefon till din gateway. 

IP-TV:

I föreningens avtal ingår TV-paketet Lagom med linjära TV-kanaler samt ett antal playtjänster. Det finns även tillgång till Telias hyrfilmsbutik. Allt detta når du via din digitalbox. 

Läs mer om Telia Lagom här:
https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/product/lagom

Du har möjlighet att beställa fler TV-kanaler och detta görs direkt via Mitt Telia eller telefonnummer 020 – 20 20 70 eller 90 200. Detta betalar du för själv och tilläggskostnaden faktureras separat direkt från Telia.

Om du har behov av en till TV box (för en extra TV) kan du beställa direkt från Telia. Den boxen betalar du för själv och blir din egendom. Du kan beställa själv via telia.se eller telefon 020 – 20 20 70 eller 90 200. Ibland har de kampanjpris för de som har gruppavtal men inte alltid. Du behöver också beställa ett tvillingabonnemang för att få tillgång till ditt utbud även i din nya box. Du får då en till uppsättning TV-koder som behöver anges i den nya boxen.

Om fjärrkontrollen går sönder behöver en ny beställas från Telia. Antingen via telia.se eller telefon 020 – 20 20 70 eller 90 200. Var noga så att du beställer till rätt digitalbox. Vår heter Arris 4302 VIP. Kostnaden står du själv för.
OBS att fjärrkontrollen ska lämnas tillsammans med övrig utrustning om du flyttar.

BREDBANDSTELEFONI: 

Dvs. “fast” telefon. Abonnemanget ingår i avtalet men ev. samtalskostnad faktureras separat direkt från Telia. 

TELIA PLAY: 

När du aktiverat ditt konto hos Telia får du även möjlighet att kostnadsfritt nyttja Telia Play. Då kan du titta på ditt TV-utbud i en dator eller mobil enhet – även om du inte är hemma. Vissa sk. smart-TV har möjlighet att installera Telia play direkt i TV’n. Du kan även streama till din TV via t.ex en Chromecast eller AirPlay.



Läs gärna Telias information kring kollektiva tjänster. Där finns svar på många frågor.
https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster/information-kollektiva-tjanster/


SUPPORT:

Tekniska frågor, abonnemangsfrågor samt felanmälan hänvisas i första hand till Telias kundtjänst via telia.se eller telefonnummer 020 – 20 20 70 eller 90 200. Frågor av enklare art kan ställas till Fredrik Lantz i port 23. Kontaktuppgifter finns på anslag i entréerna.

OBS. Alla extratjänster som fler TV-kanaler, samtalskostnader för bredbandstelefoni, hyrfilmer etc. faktureras den boende direkt från Telia.

Denna text finns som en pdf för utskrift här:
BredbandIP-TVBredbandstelefoniHT2022.pdf

Rev 220924